De mai bine de patru decenii, CES isi alege un produs inovativ reprezentativ pentru fiecare editie. Videocassette Recorder (VCR) in 1970, Compact Disc Player in 1981, Digital Versatile Disk (DVD) in 1996, Microsoft Xbox in 2001 sau OLED TV in 2008 sunt doar cateva exemple de noutati absolute prezentate in cadrul targului. Anul acesta, device-ul cu sanse reale de a fi trecut la loc de cinste in anale poate fi Tegra X1 de la Nvidia, un procesor construit pe o tehnologie de 20 nm, cu opt nuclee, care vine impreuna cu o solutie grafica de exceptie si care dezvolta o putere de 1 teraflop. Destinat solutiilor mobile, in special smarphone-uri si tablete, dar si solutiilor auto, computere de bord care in viitorul apropiat vor putea controla intreg autoturismul, propunerea celor de la Nvidia deschide drumul catre noi aplicatii. Concurenta este mai apriga ca niciodata, alegerea finala tinand cont de mai multe nuante subtile de performanta, viziune futurista si eficienta in practica operationalizarii.
GeForce, Quadro, Tesla sau nForce sunt nume care nu mai au nevoie de nici o prezentare, nume cunoscute in lumea IT, nume asociate cu excelenta in domeniu graficii inteligente. Dupa un prim procesor, K1, familia Tegra de la Nvidia a fost imbogatita cu o noua platforma, X1, cea mai performanta din istoria companiei nord-americane. Detaliile care au condus la aprecierile unanime ale publicului de specialitate precum si a utilizatorilor comuni si care nu se vad sunt semnificative. Daca K1 se mandrea cu faptul ca este conceput in totalitate pe baza resurselor oferite de inginerii proprii, la X1 sa trecut la o reteta de succes probata cu alte ocazii. Renuntarea temporara la unele caracteristici proprietare, vorbim aici de nucleele Denver pe 64 de biti, in favoarea cunoscutelor Cortex A53 si Cortex A57 au impulsionat foarte mult performantele. Multi analisti au considerat ca proiectul Denver este sortit abandonului insa reprezentantii Nvidia au afirmat ca procesul de dezvoltare este in plina desfasurare, in viitor trebuind sa ne asteptam la o revenire. In esenta, Tegra X1 are patru nuclee de procesare Cortex A53 si alte patru de Cortex A57 care sunt coordonate de un procesor de conceptie proprie care le coordoneaza prin alocarea echilibrata a sarcinilor. Memoria cache este comuna tuturor celor opt nuclee.
Nu trebuie uitat nici procesorul grafic, in definitiv specialitatea case. Predecesorul X1, K1, a stralucit prin arhitectura de tip Kepler. Un exercitiu grafic care are puterea de a impresiona si un diletant in tainele aflate in spatele performantelor grafice. Noua solutie din clasa Tegra vine cu o noua propunere, la fel de spectaculoasa dar mult mai complexa. Astfel, X1 se bazeaza pe o solutie inedita, arhitectura Maxwell 2, care are disponibile 256 de unitati de procesare de tip CUDA si promite un teraflop de performanta bruta.
Dupa cum am mai spus, detaliile acestea ultratehnice nu spun prea multe unui utilizator final, ele fiind destinate cu precadere celor familiarizati cu un astfel de limbaj, specialistilor. Pana la urma urmei pentru acest prim tip de consumatori conteaza ce pot sa faca aceste unitati de calcul. Interfata de 64 de biti este compatibila cu standardul de memorie LPDDR4, ea pliindu-se la perfectie ce cerintele display-urilor UHD care permit redarea optima a filmarilor la 60 de cadre pe secunda. Iesirea video HDMI 2.0 este compatibila cu formatele VP8, VP9, H.264 sau H.265 precum si cu standardele Unreal Engine 4, DirectX 12, OpenGL 4.5, CUDA, OpenGL ES 3.1 sau Android Extension Pack. Se poate remarca cu usurinta ca Tegra X1 are o componenta grafica ce suporta toate formatele si standardele cele mai utilizate astazi in industria de profil. Altfel spus, jocurile cu cea mai performanta grafica vor putea rula fara teama vreunui lag.
Solutiile de procesare a datelor si a graficii propuse de compania Nvidia au fost intotdeauna cele castigatoare, ele stabilind de fiecare data noi standarde in ceea ce priveste tehnologia in general si tehnica de calcul si de imagine in particular.